Freelance SEO specialist inhuren advies

Dit is een complete gids voor het vinden van de perfecte SEO Consultant voor je bedrijf. Leer welke fouten je moet vermijden, welke vaardigheden je moet zoeken en welke vragen je moet stellen.

Weet je nog de laatste keer dat je iets Googlede en de moeite nam om tot de tweede pagina van de zoekresultaten te komen? Het gebeurt zelden juist?

Als je bedrijf niet op pagina 1 van Google staat, zal je publiek je niet vinden. Uit een onderzoek naar 80 miljoen zoekwoorden bleek dat 28,5% van de gebruikers op het #1 organische zoekresultaat klikt, waarna het klikpercentage gestaag daalt. En op pagina #2 van Google zijn de klikpercentages beduidend lager dan 1%.

68% van al het websiteverkeer komt van zoeken, je kunt het je gewoon niet veroorloven om zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor je bedrijf te negeren.

In dit artikel bespreken we de rol van een SEO consultant, hoe ze je bedrijf kunnen helpen, en beantwoorden we enkele zeer belangrijke vragen over hoe je met een SEO consultant kunt werken.

Wat is een SEO-consultant?

Een SEO consultant is iemand die je digitale/web content analyseert en optimaliseert om ervoor te zorgen dat je doelgroep je bedrijf gemakkelijk kan vinden via online zoekopdrachten. Ze ontwikkelen en voeren een SEO-strategie uit om je bedrijf goed te laten scoren in Google en tonnen organisch verkeer naar je website te sturen.

SEO consultants zijn goed op de hoogte van de laatste algoritme updates die bepalen hoe zoekresultaten verschijnen. Ze kunnen op maat gemaakte SEO-strategieën maken die passen bij je budget en je helpen het hoogste rendement op je investering te krijgen.

Ze zijn meestal ook experts in het gebruik van een breed scala aan keyword onderzoek/planning tools om je SEO campagnes te plannen, uit te voeren, te analyseren en te optimaliseren.

SEO consultants werken meestal nauw samen met de content/copywriters van een bedrijf, social media strategen en andere digitale marketing experts. Als je een freelance of in-house marketing team hebt, kan de SEO consultant met hen samenwerken, of anders kunnen ze hun eigen team inschakelen.

Wat doet een SEO consultant?

SEO consulting omvat een reeks activiteiten die helpen om de zoekmachine rankings van je website organisch omhoog te brengen. Hier zijn enkele van de belangrijkste:

Trefwoordonderzoek

Trefwoordonderzoek is een belangrijk aspect van het plannen van je inhoudsstrategie. Het doel ervan is je website te optimaliseren voor zoekintentie, d.w.z. de woorden, zinnen of vragen die je doelklanten gebruiken om producten te vinden die je aanbiedt. Het gaat erom je doelgroep en hun zoekgedrag te begrijpen.

SEO consultants voeren trefwoordonderzoek uit om te komen tot een lijst van trefwoorden die je inhoud moet bevatten. Ze geven ook aanbevelingen over hoe vaak en waar ze moeten verschijnen.

Ze kunnen je bijvoorbeeld vragen om populaire long-tail keywords in je blogtitels en meta descriptions op te nemen en de minder populaire een of twee keer in de body van het artikel.

Je SEO-specialist zal dan samenwerken met je inhoudsstrategen om blogonderwerpen en andere inhoudsclusters te bedenken die gericht zijn op deze trefwoorden. Het heeft immers geen zin om inhoud te maken rond onderwerpen waar niemand op zoekt of die misschien extreem moeilijk te ranken zijn.

Je SEO consultant zal kijken naar allerlei meetgegevens zoals:

Zoekvolume – Het gemiddelde aantal keren dat er op een trefwoord wordt gezocht.
Moeilijkheid van het trefwoord – Hoe uitdagend het is om voor een bepaald trefwoord te ranken.
Clicks – Het gemiddelde aantal clicks op zoekmachineresultaten voor een trefwoord.
Verkeerspotentieel – Geassocieerde zoekopdrachten waarvoor een trefwoord waarschijnlijk ook zal ranken.

Website audits

Bij een website-audit analyseert de consultant een website vanuit een SEO-perspectief en deelt aanbevelingen over hoe die te verbeteren. Ze controleren individuele webpagina’s, hun inhoud en metabeschrijvingen, de prestaties van de site, en andere factoren die bijdragen aan de ranking in zoekmachines.

Het doel van een SEO-audit is om te meten hoe gemakkelijk zoekmachines kunnen bepalen of je website waarde biedt aan zoekers. In wezen controleert je SEO consultant of de algoritmen van zoekmachines kunnen begrijpen waar je website over gaat.

Ze zullen ook nagaan of die algoritmen je website kunnen beschouwen als een relevant resultaat voor populaire zoekwoorden die je klanten gebruiken om te zoeken.

Behalve om je inhoud en zoekwoorden geven zoekmachines ook om de toegankelijkheid, betrouwbaarheid en autoriteit van je website.

Als het laden van je website te lang duurt, kunnen gebruikers hem moeilijk vinden. Dit is van invloed op je rankings. Als je website geen SSL-certificaat heeft, kunnen zoekmachines zich zorgen maken over de veiligheid en je rankings verlagen.

Een site-audit is meestal het eerste wat een SEO-er doet nadat hij je als klant heeft aangenomen en zal dat op gezette tijden blijven doen om het effect van zijn campagnes te beoordelen. Het is bijvoorbeeld een goede gewoonte om een audit uit te voeren nadat een belangrijke Google update is uitgerold om te controleren of je rankings zijn beïnvloed.

Onderzoek naar concurrenten

Een SEO marketeer kijkt ook wie je concurrenten zijn, voor welke zoekwoorden ze ranken, en hoe jouw website hoger kan ranken voor dezelfde zoekwoorden.

Als je bijvoorbeeld een dierenvoerbedrijf bent en een van je grootste concurrenten heeft een top-ranking artikel over “hoe kies je het juiste voer voor je kat”, dan zul je een uitgebreidere gids voor je eigen website moeten maken als je hen wilt overtreffen.

Naarmate het aantal zoekwoorden toeneemt, kan het vinden van je concurrentie via handmatig zoeken moeilijk zijn. Experts in de SEO-industrie gebruiken hulpmiddelen om dit proces te automatiseren en relevante informatie op te halen.

Maar er komt veel meer kijken bij concurrentieonderzoek dan alleen het gebruiken van je concurrenten als inspiratie voor inhoud. Concurrentieonderzoek houdt ook in:

Inhoud optimaliseren

SEO advies omvat ook het optimaliseren van de inhoud van je website met relevante trefwoorden en zinnen. Een SEO expert kan samenwerken met content schrijvers en copywriters om hen te helpen inhoud te maken die gericht is op die trefwoorden en waarde biedt aan lezers, om hun content marketing strategie te verbeteren.

Maar inhoudsoptimalisatie gaat niet over het volstoppen van je website met relevante zoekwoorden. In plaats daarvan deelt een professionele SEO consultant strategische aanbevelingen over de plaatsing van trefwoorden in paginatitels, meta beschrijvingen, subkoppen, etc op een manier die natuurlijk en organisch overkomt.

Inhoudsoptimalisatie voor blogs en landingspagina’s omvat meerdere stappen die al beginnen voordat de inhoud is geschreven. Grondig zoekwoordenonderzoek is essentieel om ervoor te zorgen dat je bedrijf zich richt op onderwerpen waarin je publiek geïnteresseerd is, terwijl interne links en backlinks helpen om een stuk inhoud hoger in de SERP’s te krijgen.

On-page & off-page optimalisatie

Als mensen het hebben over organische zoekoptimalisatie, bedoelen ze meestal on-page SEO – het optimaliseren van je inhoud, zoekwoorden, laadsnelheid van de pagina, metadata, URL-structuur, mobielvriendelijkheid, enz. In wezen alle dingen die je aan je website doet om de ranking ervan te verbeteren.

Maar off-page SEO is net zo belangrijk. Dit omvat alle activiteiten die je buiten je website doet om er verkeer naar toe te leiden en de domein autoriteit ervan te verbeteren.

Linkbuilding ligt aan de basis van off-page SEO. Als andere websites je merk noemen of naar je website linken, staan ze in voor de kwaliteit van je inhoud en dat is een van de belangrijkste rankingfactoren.

Maar naast het aantal links zijn ook de populariteit, betrouwbaarheid, autoriteit, versheid enz. van de sites die naar je teruglinken van groot belang. Een zoekmachine optimalisatie consultant kan je helpen uitzoeken hoe je links van hoge kwaliteit kunt verdienen door gebruik te maken van social media marketing, gastbloggen, influencer marketing en merkvermeldingen.

Off-page SEO is veel arbeidsintensiever, maar het effect van deze inspanningen is vaak effectiever op de lange termijn. Het inhuren van een top SEO expert betekent het vinden van een specialist die uitgebreide ervaring heeft met zowel on- als off-page SEO strategieën.
Natuurlijke taalverwerking en semantische relevantie

Gesproken zoekopdrachten zullen de komende jaren waarschijnlijk nog populairder worden. Tegen 2024 kunnen er wereldwijd 8,4 miljard digitale spraakassistenten in gebruik zijn.

Zoekmachines passen hun algoritmen voortdurend aan om deze groeiende trend te ondersteunen. Ze kunnen nu zoekopdrachten in natuurlijke taal begrijpen in plaats van alleen trefwoorden om relevante zoekresultaten terug te geven.

Met behulp van natuurlijke taalverwerking (NLP) en semantische AI kunnen zoekmachines de context van een zoekopdracht begrijpen op basis van de zoekintentie van de gebruiker, de locatie, de zoekgeschiedenis, enz.

Google introduceerde dit voor het eerst in zijn BERT-update van 2019. Het is voorstander van NPL omdat het de zoekmachine helpt beter aan te sluiten bij de zoekintentie, waardoor ze betere gebruikerservaringen kunnen bieden.

Het doel van NLP is om tegemoet te komen aan de groeiende voorkeur voor meer specifieke, long-tail zoekopdrachten, waarbij ruwweg 15% van de zoekopdrachten voor het eerst worden gebruikt. Dit betekent dat Google, in plaats van historische gegevens te gebruiken om relevante zoekresultaten te vinden, steeds meer vertrouwt op machine learning die semantische verbanden tussen verschillende zoekwoorden kan identificeren.

Waar het vroeger mogelijk was om hoog te scoren door een stuk inhoud op te bouwen rond één enkel trefwoord, zoekt Google nu naar een cluster van geassocieerde trefwoorden om relevante zoekresultaten te vinden. Dit staat bekend als “semantische relevantie” en bevat de sleutel tot het maken van inhoud die de toppositie in Google inneemt.

Een top SEO-expert moet je kunnen helpen je inhoud te optimaliseren voor zowel NLP als semantische relevantie.

Technische SEO

Technische SEO draait om het optimaliseren van de architectuur van je website, zodat deze gemakkelijker te indexeren is voor zoekmachines.

Dit omvat het beveiligen van je website met SSL, het mobielvriendelijker maken van je site, het toevoegen van een sitemap, zorgen dat je mapstructuren gemakkelijk door zoekmachines te crawlen zijn, en het optimaliseren van pagina-laadsnelheden.

Zoekmachines vinden het belangrijk hoe gemakkelijk gebruikers de antwoorden kunnen vinden die ze zoeken. Zelfs al heeft een webpagina het exacte antwoord op de vraag van een gebruiker, als hij te langzaam laadt, zal dat de gebruikerservaring negatief beïnvloeden.

Hetzelfde geldt voor mobielvriendelijkheid.

Meer dan 50% van al het webverkeer komt van mobiele telefoons, als je website niet mobielvriendelijk is, zullen je zoekresultaten daaronder lijden.

Vanwege deze factoren speelt technische SEO een kritieke rol in de algehele SEO-strategie van een organisatie. Om de technische SEO te verbeteren, moet een website een uitgebreide lijst van “best practices” afvinken die de site gemakkelijk navigeerbaar maken, waaronder:

Open robots.txt bestanden
Geen gebroken links
Geen dubbele inhoud
Gestructureerde gegevens markeringen
Een sterke XML sitemap

Bij een freelance SEO specialist inhuren is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze veel ervaring hebben met technische SEO, omdat dit niet iets is dat een standaard digitale marketing consultant zelfstandig kan beheren.

Lokale SEO

Google en andere zoekmachines tonen tegenwoordig resultaten die relevant zijn voor de locatie van een gebruiker. Bijvoorbeeld, als je zoekt naar “ijzerwinkels”, dan worden ijzerwinkels bij jou in de buurt getoond.

Lokale SEO-campagnes kunnen je bedrijf helpen zichtbaar te zijn voor gebruikers die zich geografisch bij jou in de buurt bevinden. Voor fysieke bedrijven zoals restaurants en kappers is lokale SEO een essentieel hulpmiddel om zichzelf beter zichtbaar te maken voor potentiële klanten.

Gelokaliseerde zoekresultaten bestaan uit twee delen. Ten eerste is er het “local pack”, dat verwijst naar de kaartgebaseerde resultaten die Google haalt uit Google Mijn Bedrijf-profielen. Ten tweede zijn er de gelokaliseerde organische zoekresultaten, die lijken op de gewone, op links gebaseerde resultaten. Bedrijven moeten zich op beide gebieden richten om de beste kansen te hebben om hoog te scoren.

Google baseert zich op wat het “nabijheidsfactoren” noemt om te berekenen welke bedrijven omhoog worden getrokken. Volgens een onderzoek uit 2021 van BrightLocal bleken de volgende signalen de grootste invloed te hebben op Local SEO:

On-page optimalisatie (25%)
Links (22%)
Google Mijn Bedrijf profielen (21%)
Recensies (12%)
Gedrag (9%)
Citaties (7%)
Personalisatie (5%)

En daarmee is onze bespreking van de vaardigheden die je SEO-expert zou moeten hebben samengevat.

Hoe weet je of je er zelfs maar een moet inhuren? Hoe weet je dat je er klaar voor bent?

Wanneer moet je een SEO-consultant inhuren?

Hoewel elk bedrijf met een website kan profiteren van het inhuren van een goede organische zoekmachine optimalisatie expert, kun je dat het beste doen vóór of kort na de lancering van je website. Zo kun je een online reputatie opbouwen terwijl je je klantenbestand opbouwt.

Als je als ondernemer je website wilt vernieuwen of een nieuwe wilt lanceren, is het een goed idee om een professionele SEO-adviseur in te schakelen om de website van onderaf te optimaliseren.

Of je nu een nieuw product of dienst lanceert of een nieuwe markt betreedt, de juiste expert kan je zoekwoord- en inhoudstrategie aanpassen aan de nieuwe veranderingen. Ook als je van plan bent te investeren in andere vormen van digitale marketing, kunnen ze helpen deze campagnes te vergroten en betere resultaten opleveren.

SEO is een langetermijnstrategie. Het kan een paar maanden duren voordat de resultaten aan de oppervlakte komen. Dus hoe eerder je je SEO-man of -vrouw inhuurt, hoe eerder je de vruchten ervan kunt plukken.

Wat maakt een goede SEO marketeer?

Een goede search marketing consultant moet diepgaande kennis hebben van alle verschillende aspecten van zoekmachine optimalisatie. Ze moeten een goede hoeveelheid ervaring hebben met on-page, off-page en technische SEO, het ontwerpen van trefwoord- en backlinkstrategieën, en bekend zijn met veelgebruikte SEO-tools.

Omdat SEO-experts nauw moeten samenwerken met marketingteams, moeten ze ook praktische kennis hebben van verschillende marketingstrategieën en de uitvoering daarvan.

Ze moeten ook goede communicatievaardigheden hebben en precies kunnen overbrengen wat ze willen van contentschrijvers, copywriters, contentstrategen en andere belanghebbenden.

Een goede SEO marketeer moet over solide analytische vaardigheden beschikken, omdat een groot deel van SEO te maken heeft met het verzamelen van gegevens, het analyseren ervan, en het dienovereenkomstig aanpassen van SEO strategieën.

Ze moeten trends en gegevens van Google Analytics en andere bronnen kunnen begrijpen en interpreteren. Bovendien moeten ze zichzelf op de hoogte houden van de laatste algoritmewijzigingen en de gevolgen daarvan.

Beste praktijken van het werken met een SEO marketeer

SEO kan lastig zijn omdat de deliverables niet altijd gemakkelijk meetbaar zijn. Hier zijn enkele best practices die je in gedachten moet houden:

1. Stel de verwachtingen duidelijk vast

Zoekmachine optimalisatie is niet zo eenvoudig. Je kunt de beste SEO-expert ter wereld voor je laten werken, maar zelfs die kan niet garanderen dat je webpagina’s goed zullen scoren in de zoekresultaten.

Het hangt van verschillende factoren af, en vaak zullen de resultaten niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Dus voordat je met iemand gaat samenwerken, bespreek je budget, beschikbare middelen en hulpmiddelen, en stel dienovereenkomstig duidelijke verwachtingen op.

2. Definieer de metriek

Bespreek de veranderingen die ze zullen doorvoeren en de tijdlijnen voor de uitvoering ervan. Bespreek wat je doelen zijn, en stel realistische maatstaven op om ze te volgen.

Gebruik geen ijdele statistieken die zich niet vertalen naar bedrijfsgroei. Definieer metrics die daadwerkelijk de resultaten van SEO weergeven en zich vertalen naar meer leads en klanten voor je bedrijf.

3. Communiceer effectief

Bespreek hoe vaak je expert moet communiceren met andere belanghebbenden en hoe vaak ze voortgangsrapporten moeten delen. Stel een schema op voor vergaderingen en vormen van communicatie (bijv. e-mail/video- of telefoongesprek/sms-berichten, etc.). Laat hen weten welke project management tools je gebruikt en beslis hoe jullie gaan samenwerken aan het project.

Moet je een freelancer inhuren of een in-house SEO marketeer?

De verschillen tussen de twee zijn vrijwel hetzelfde als bij het inhuren van een fulltime werknemer of het inhuren van een freelancer voor elke andere rol.

Een in-house SEO expert zal beschikbaar zijn tijdens al je werkuren. Ze werken uitsluitend voor jou en richten al hun aandacht op de digitale strategie van je bedrijf. Ze hebben waarschijnlijk een beter begrip van de doelen, de visie en het aanbod van je bedrijf, zodat ze je wellicht beter van dienst kunnen zijn.

Tegelijkertijd betekent in-house inhuren dat je meer uitgeeft aan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. En als je geen doorlopende behoefte hebt, kan dit onnodige overheadkosten opleveren.

Het inhuren van een freelance consultant kan dus kosteneffectiever zijn. Je betaalt alleen voor hun tijd als je die nodig hebt. En als je niet gelukkig bent met iemand, kun je altijd in der minne schikken en met iemand anders samenwerken.

Maar een freelancer begrijpt je bedrijf en je doelen misschien niet zo goed als een in-house resource. Of ze hebben misschien meer tijd nodig om op snelheid te komen. En omdat ze hun eigen uren kiezen, zul je van tevoren vergaderingen met ze moeten plannen om te coördineren – ze zijn misschien niet beschikbaar in geval van nood.

Waar je op moet letten bij het inhuren van een SEO consultant

Net als bij elke andere baan hebben de kosten van het inhuren van een consultant de neiging toe te nemen met de jaren ervaring die ze hebben. Maar dat rechtvaardigt niet dat je genoegen neemt met iemand met heel weinig ervaring, want die zal waarschijnlijk niet de resultaten opleveren die je wilt.

Zoekmachine optimalisatie is behoorlijk lastig en niet iets dat je uit een boek of een cursus kunt leren. Je hebt jaren ervaring nodig om te begrijpen wat werkt en wat niet, en hoe je je snel kunt aanpassen aan plotselinge veranderingen in het algoritme. Je kunt het beste iemand inhuren die uitgebreid heeft gewerkt met bedrijven in jouw branche en een succesvolle staat van dienst heeft.

Natuurlijk moet je iemand zoeken die alle kennis en vaardigheden heeft die we eerder in dit artikel hebben genoemd. En zorg ervoor dat ze bekend zijn met de SEO-tools die je momenteel gebruikt of van plan bent te gaan gebruiken.

Waar kun je een search marketeer vinden en inhuren?

LinkedIn is een geweldige plek om in te huren voor SEO – of het nu fulltime of freelance is. Een groot aantal SEO marketeers gebruikt LinkedIn om hun ervaring, expertise en aanbevelingen van klanten waar ze mee gewerkt hebben onder de aandacht te brengen. Je zou actief kunnen zoeken naar SEO consultants op LinkedIn en hen bereiken, of je zou zelfs een vacature kunnen plaatsen met je eisen.

Platforms als Upwork of Fiverr kunnen ook een goede plek zijn. Maar je moet dan wel een groot aantal profielen doorzeven en ze zorgvuldig doorlichten, want je zult waarschijnlijk veel zelfbenoemde “experts” vinden.

Mayple is een van de beste platforms om ervaren SEO marketeers te vinden en in te huren. Ons platform gebruikt AI om je te matchen met top experts in jouw branche, terwijl ons data-gedreven doorlichtingsproces ervoor zorgt dat ze een bewezen track record hebben van het leveren van geweldige resultaten voor soortgelijke merken in jouw niche.

Op zoek naar een SEO Expert?

Een professionele freelance SEO specialist kan je helpen je online verkeer te stimuleren en de kwaliteit van de leads naar je bedrijf te verbeteren. En de resultaten zullen niet van korte duur zijn. Je blijft de vruchten plukken van je SEO inspanningen, zelfs als je er niet meer actief mee bezig bent.

Houd er alleen rekening mee dat je misschien niet meteen resultaten ziet. Als je eenmaal een professionele SEO-adviseur hebt ingehuurd en die heeft de nodige verbeteringen aangebracht, kost het tijd voor zoekmachines je website goed indexeren.

Dus hoewel het verleidelijk kan zijn om iemand in te huren die “gegarandeerde” resultaten heeft, kun je het beste werken met iemand die een bewezen staat van dienst van succes heeft. Niemand kan je een bepaalde positie in de zoekresultaten garanderen, en als iemand dat wel doet, wees dan op je hoede.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *